نخست اینکه محل اقامه نماز جماعت باید دارای ویژگیهایی باشد که دانشآموزان در آن احساس راحتی، شادمانی و انبساط خاطر كنند این موضوع در مدارسی که نمازخانه دارند راحتتر محقق میشود اما در مدارسی که نمازخانه وجود ندارد با مشکلاتی روبهروست.
یک نمازخانه خوب باید از نظر وسعت متناسب با تعداد دانشآموزان مدرسه باشد از نظر سیستم تهویه و گرمایشی و سرمایشی مناسب باشد، فرش نمازخانه تمیز و مناسب بوده و سمت قبله آن به گونهای باشد که صفوف دانشآموزان با اشکال مواجه نشود و اگر از فرشهالی سجادهای استفاده شده جهت فرشها به سمت قبله باشد تا نظم بیشتری بر صفوف نماز حاکم شود.
یک نمازخانه خوب دارای دمپایی برای تسهیل وضوی دانشآموزان و کفشداری یا جاکفشی، مهرهای تمیز سجادههای زیبا و تمیز، سیستم صوتی متناسب ، بهداشت مناسب و تزئینات متناسب با نمازخانه است.
امام جماعت آشنا به مسائل کودکان و نوجوانان، خوش برخورد، جذاب و آگاه و با اولویت توانمند و حضور منظم و راس ساعت مقرر امام جماعت در نماز از دیگر ویژگیهای یک نماز جماعت نمونه است.
حضور مستمر مدیر و سایر همکاران در صفوف نماز به عنوان الگوی عملی دانشآموزان از ویژگیهای یک نماز جماعت نمونه در مدرسه است، همچنین حضور گسترده دانشآموزان بهصورت داوطلبانه و با نظم در نماز جماعت از ویژگیهای اصلی یک نماز جماعت نمونه در مدرسه است و این حضور گسترده باید برگرفته از تبلیغ مناسب مسؤلان مدرسه باشد نه خدای ناکرده با اجبار و شیوههای نادرست.
درباره این سایت